23 czerwca 2021 12:01 | Aktualności
Rachmistrzowie skontaktują się z osobami, które nie spisały się
samodzielnie przez Internet, nie spisały się na infolinii ani nie
uczestniczyły w wywiadzie telefonicznym.
Zgodnie z art. 17a ust. 1-3 ustawy o narodowym spisie powszechnym
ludności i mieszkań w 2021 r. (Dz. U. z 2019 r. poz. 1775), nie można
odmówić przekazania danych rachmistrzowi kontaktującemu się z osobami
fizycznymi objętymi spisem. Udział w wywiadzie prowadzonym przez
rachmistrza jest obowiązkowy.
Każdy rachmistrz spisowy posiada identyfikator zawierający:
1) imię i nazwisko wraz ze zdjęciem,
2) numer identyfikatora oraz hologram,
3) nazwę i logo wojewódzkiego biura spisowego,
4) podpis osoby upoważnionej do wystawienia identyfikatora,
5) okres, na jaki identyfikator został wystawiony.
W razie wątpliwości tożsamość rachmistrza można sprawdzić na kilka sposobów:
- poprzez specjalnie przygotowaną aplikację dostępną na stronie
- poprzez kontakt z infolinią spisową numerem 22 279 99 99 , wybierz 1 –
Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań, a następnie 2 –
weryfikacja tożsamości rachmistrza,
- w przypadku wątpliwości o pomoc w weryfikacji można także poprosić
policję.
Spis metodą wywiadu bezpośredniego w terenie prowadzony jest przez
rachmistrzów spisowych z zachowaniem standardowych zaleceń sanitarnych,
zgodnie z aktualnymi przepisami prawa i zaleceniami. W trakcie
przeprowadzenia wywiadów bezpośrednich rachmistrz spisowy powinien
bezwzględnie dbać o zachowanie dystansu społecznego, a także realizować
obowiązek zakrywania ust i nosa. Jeżeli respondent jest objęty
kwarantanną lub izolacją domową, wywiad może odbyć się telefonicznie pod
warunkiem przekazania rachmistrzowi numeru telefonu kontaktowego.
Zachęcamy wszystkich, którzy jeszcze nie wywiązali się z obowiązku
przekazania danych przez Internet, aby uczynili to, nie czekając na
telefon bądź wizytę rachmistrza. Spisać można się logując na stronie